Linkbuilding kunt u op een aantal manieren uitvoeren. De beste wijze om dit te doen is door middel van relevante linkbuilding. Maar wat is relevante linkbuilding nu precies en waarom is dit zo belangrijk? Een begrijpelijke deep dive in hoe linkbuilding precies werkt.

Wat is relevante linkbuilding en wat niet?

Relevante linkbuilding is het plaatsen van backlinks op een andere website: een website die op logische wijze te relateren is aan die van u. Een goede backlink is een logische backlink. Daarom is het altijd belangrijk om te kijken naar samenhang tussen de twee websites. Een relevante link is bijvoorbeeld een link van een restaurant naar de leverancier van hun vlees. Of van een kapper naar een webshop voor haarstyling producten. Minder of niet relevante links zijn bijvoorbeeld een link van een restaurant naar een voetbalsite. Of van een kapper naar een financieel adviseur. Tenzij….

…. Tenzij de context duidelijk kan worden gemaakt. Context is het toverwoord bij relevante linkbuilding. Door te zorgen voor de juiste context, kan de relatie tussen de verwijzende site en de site waarnaar verwezen wordt duidelijk worden gemaakt. Neem het voorbeeld van de kapper en de financieel adviseur. Enkel een link van de ene site naar de andere zegt niet zoveel. Maar wanneer de kapper naar de financieel adviseur linkt in een goed stuk content waarin wordt uitgelegd dat deze adviseur perfect heeft geholpen bij het realiseren van een tweede filiaal, wordt het ineens een heel stuk duidelijker.

Content is dus een perfecte manier om te zorgen voor context en relevante linkbuilding.

Waarom is dit zo belangrijk?

Relevante linkbuilding is belangrijk omdat – eenvoudig gezegd – door de wildgroei aan linkbuilding de betrouwbaarheid hiervan in het geding is gekomen. Zoekmachines gebruiken (onder andere) backlinks om de autoriteit van een website te bepalen. Hoe hoger die autoriteit is, des te groter de kans is op een hoge positie in de zoekmachine. Om het concreet te maken: als er twee websites zouden zijn met vergelijkbare pagina’s die SEO-technisch even goed scoren, zal de website met een hogere autoriteit ook een hogere positie in de zoekmachine krijgen.

Autoriteit heeft alleen waarde als het betrouwbaar is. Zo werkt het altijd. Stel dat u bijvoorbeeld een nieuwe telefoon gaat kopen. U wint advies in bij vrienden. Een goede vriend vertelt u om absoluut geen iPhone te kopen, omdat een telefoon met Android veel beter is. Maar deze vriend heeft zelf nooit een iPhone gebruikt. Hoeveel waarde kunt u dan hechten aan die mening? Wanneer een andere vriend(in) u hetzelfde adviseert, maar hij/zij ruime ervaring heeft met beide besturingssystemen, is dat toch een veel waardevoller advies?

Zo werkt relevante linkbuilding ook

Om precies diezelfde reden is relevante, kwalitatieve linkbuilding belangrijk. Wanneer u een link laat plaatsen op een andere website, ziet de zoekmachine dit – wanneer u het goed doet – als een teken van autoriteit. Als er veel websites naar die van u verwijzen, is dat namelijk in de basis een teken dat u ertoe doet. Wanneer al deze sites zelf weinig autoriteit hebben, van slechte kwaliteit zijn of helemaal niet duidelijk is wat zij met uw site te maken hebben, zal de zoekmachine dit niet al te zwaar mee laten wegen in het bepalen van uw autoriteit. Wanneer de links echter afkomstig zijn van goede sites met een hoge autoriteit en de links geplaatst zijn in een duidelijke context, dan kan linkbuilding zorgen voor een grote boost van uw resultaten in de zoekmachine.