Waarom zijn backlinks belangrijk? U hebt ongetwijfeld vaak gehoord over het belang van backlinks. Backlinks zijn cruciaal om autoriteit met uw website op te bouwen. Een belangrijk voordeel van een hoge autoriteit is een uitstekende vindbaarheid. U wilt zo goed mogelijk gevonden worden bij relevante zoekopdrachten in de zoekmachine. SEO en linkbuilding zijn daarbij twee cruciale factoren. Wij leggen u graag uit waarom backlinks zo belangrijk zijn.

Waarom zijn backlinks belangrijk voor de zoekmachine?

Een zoekmachine heeft een even eenvoudige als lastige taak: de beste resultaten presenteren. Maar wat zijn de beste resultaten? Om dat te bepalen, kijkt de zoekmachine onder andere naar backlinks. Een goed geoptimaliseerde pagina is weliswaar een goede start, maar dit zegt nog niet direct iets over de kwaliteit van de pagina.

Zeggen backlinks dit dan wel?

Backlinks zeggen in inhoudelijke zin meer over de kwaliteit van een pagina dan technische seo. Vergelijk het maar eens met de producten of diensten die u aanbiedt. U kunt wel overtuigd zijn van de kwaliteit, maar uw klanten zullen pas echt overtuigd raken wanneer zij andere klanten horen praten over de kwaliteit. Waarom zijn backlinks belangrijk? Omdat deze als het ware als die andere klanten zijn.

Dit is waarom de zoekmachine backlinks gebruikt als een kwalitatieve graadmeter. Een website of pagina waar zeer veel andere sites naartoe linken, is voor de zoekmachine een duidelijk signaal dat deze pagina kwaliteit biedt. Waarom zou deze anders zo vaak als bron of referentie worden gebruikt?

Het aantal backlinks is niet zaligmakend

Zoals u zult weten, is SEO constant in beweging. Het algoritme van de zoekmachine ontwikkelt constant. Eén van de belangrijkste wijzigingen in recente jaren, is de focus op kwaliteit. Overal op het internet circuleren nog oude “seo trucs”: technieken die al lang niet meer werken, of zelfs averechts kunnen werken.

Ook qua linkbuilding is er de afgelopen jaren het nodige veranderd. Het aantal backlinks is zeker niet meer zaligmakend. In het verleden zag de zoekmachine het aantal backlinks als een betrouwbare indicatie van kwaliteit. In de praktijk blijkt louter het aantal echter niets te zeggen. Daarom is Google (maar ook andere zoekmachines) steeds kritischer gaan kijken naar kwaliteit en relevantie.

Kwaliteit en relevantie zijn bij linkbuilding van groot belang

Nog niet zo heel erg lang geleden loonde het nog om te investeren in het verkrijgen van zo veel mogelijk backlinks. Inmiddels is ook de zoekmachine er achter dat dit geen toegevoegde waarde heeft om de kwaliteit van een pagina te bepalen. Er wordt nu sterk gekeken naar de relevantie en de kwaliteit van een backlink.

De waarde van relevantie

Wat is de waarde van links naar een autogarage wanneer al deze links afkomstig zijn van kapsalons en dierenwinkels? Natuurlijk kunnen deze wel iets van waarde hebben, maar echt relevant zijn zij niet. Waarom zijn backlinks belangrijk vanaf een relevante bron? Wanneer de links afkomstig zouden zijn van websites die te maken hebben met de activiteiten van de garage, zoals bandenleveranciers, autofora of de ANWB, dan zouden deze veel meer waarde hebben vanwege een veel hogere relevantie. De kans dat een bandenspecialist iets zinnigs kan zeggen over een autogarage, is in de basis hoger dan dat een dierenwinkel dit kan.

De waarde van kwaliteit

Naast relevantie kijkt de zoekmachine ook naar kwaliteit. Hierbij wordt gekeken naar de verwijzende website. Hoe sterk is de autoriteit van die website en heeft deze website een goede reputatie? Waarom zijn backlinks belangrijk vanaf een kwalitatieve bron? Relevantie is een stuk minder waard zonder een hoge kwaliteit. Om een voorbeeld te geven: twee zangcoaches kunnen onafhankelijk van elkaar zeggen dat u goed zingt. De ene zangcoach is net een paar weken begonnen, de ander beschikt over vele jaren aan ervaring en coacht diverse bekende zangers en zangeressen. Welke mening heeft het meeste gewicht, denkt u?

Om de kwaliteit en autoriteit van verwijzende websites in te schatten, let de zoekmachine op een aantal zaken:

Trust flow en trust ratio

Met de domain authority en page authority kijkt de zoekmachine naar de invloed van een domein en de individuele pagina’s. Websites die al zeer lang bestaan en die veel content produceren, hebben over het algemeen een hoge autoriteit. Nieuwe websites zullen zich in dit opzicht nog moeten bewijzen.

Een indicator die tegenwoordig zeer belangrijk is, is de “trust flow” en de bijbehorende trust ratio. De trust flow kijkt naar het aantal kwalitatieve links dat een website verzameld heeft. Dit kun je wegzetten tegen het totale aantal links. Hoe hoger de trust ratio is, des te beter. Heeft een website 100 links, waarvan 20 worden aangemerkt als hoogwaardig, dan bedraagt de trustflow 0,2. (20:100). Heeft een website 100 links met 60 hoogwaardige links, dan bedraagt de trustflow 0,6. Een trustflow van 0,5 of hoger wordt over het algemeen gezien als goed.

Linkbuilding in nieuwe stijl

Backlinkmakelaar doet aan linkbuilding in nieuwe stijl. Er zijn online tal van linkbuilding marktplaatsen te vinden waar je (vaak tegen lage tarieven) zeer veel backlinks kunt kopen. Zoals wij net hebben uitgelegd, is dat echter al lang niet meer hoe linkbuilding werkt.

Bij ons gaat het niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Wij matchen vraag en aanbod. Wie bij ons backlinks wil bestellen, krijgt altijd relevante links op kwalitatieve platforms. Links die bovendien verwerkt zijn in unieke, kwalitatieve content die door ons wordt verzorgd.